NOWOCZESNA WARSZAWA – Metro

Czy przyznasz, że WARSZAWSKIE METRO to wielki skarb Warszawy? Również turystyczny.

Bo stolica Polski, jako jedyne miasto naszego kraju posiada metro.

Metro jest zatem atrakcją turystyczną, a przede wszystkim przyczynia się do rozwoju miasta, ułatwia komunikację i podnosi komfort życia mieszkańców

A jak bardzo warszawskie metro wpłynęło na rozwój i wizerunek nowoczesnego, europejskiego miasta?

Budowa metra trwała bardzo długo.

Czy wiesz, że:

Pierwsza uchwała władz miasta Warszawy o opracowaniu projektu kolei podziemnej (Metropolitain’u) miała miejsce w roku 1925? A pierwsze badania i wiercenia geologiczne rozpoczęto w 1927 roku. Projekt zakładał budowę dwóch linii: na osi północ-południe od placu Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód – zachód, łączącej Wolę z Pragą.

Początek lat 50 XX wieku to kolejna próba zbudowania metra. Jednocześnie czas zaostrzenia „zimnej wojny” i podporządkowania państw wasalnych, w tym Polski Ludowej, Związkowi Radzieckiemu. Zadecydowano zatem o budowie metra typu moskiewskiego, czyli „głębokiego”, zakładając powstanie linii na osi północ – południe i w kierunku wschód – zachód. Metro miało umożliwiać transport wojskowy oraz spełniać rolę schronu – na wypadek wojny. Zaletą budowy metra głębokiego miało być również uniknięcie zamykania ruchu ulicznego na czas budowy i brak konieczności trzymania się rozkładu ulic. Projekt sprawdził się w Moskwie. Jednak badania gruntu, wykonane jeszcze w latach 1938-1939 wskazywały, że warunki hydogeologiczne nie sprzyjają dużemu zgłębieniu trasy. Decyzja jednak zapadła w Moskwie a jej konsekwencje okazały się tragiczne. Budowie towarzyszyła intensywna propaganda sukcesu a jednocześnie wiele danych objęto całkowitą tajemnicą. Nie odkrytą do dziś. Budowę przerwano po 3 latach (w 1953 r.)

Wbicie pierwszego, stalowego pala nowego metra nastąpiło 15.04.1983 roku, a w 1985 roku rozpoczęto budowę tunelu metodą podziemną przy użyciu tarczy.

Uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka I linii metra (M1) w Warszawie, od stacji Kabaty do stacji Politechnika, o długości 11 km odbyło się na stacji Wilanowska 7.04.1995 roku.

I linia metra w całości została otwarta 25.10.2008. Linia M1 ma długość 23,1 km i 21 stacji. Prowadzi z osiedla Kabaty w dzielnicy Ursynów do osiedla Młociny w dzielnicy Bielany.

II linia warszawskiego metra została uruchomiona 8.03 2015 i połączyła stacje: Świętokrzyska – Dworzec Wileński.

15 września 2019 roku, pociągi metra zaczęły kursować nowym odcinkiem wybudowanym na Pradze-Północ i Targówku. Pierwsze pociągi metra pojawiły się na stacjach Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka

Metro – podziemna kolej w Warszawie – należy do miasta Warszawy i jest zarządzana przez spółkę „Metro Warszawskie”. Metro posiada dwie linie – M1 i M2 i łączy Śródmieście z Bielanami, Żoliborzem, Mokotowem, Ursynowem, Wolą, Pragą Północ i Targówkiem. Docelowo linia M2 ma przebiegać przez Bemowo a jej odnoga, która nosi nazwę M3, dotrze do Pragi Południe.

Przewidywany przebieg linii M3 na Pradze-Południe to: Dworzec Wschodni – wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku Dworca PKP Warszawa Wschodnia; Mińska – wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, Rondo Wiatraczna – wzdłuż ul. Grochowskiej; Ostrobramska – wzdłuż ul. Zamienieckiej, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską, Gocław – wzdłuż ul. Fieldorfa. Pierwszy etap zakończy się w 2028 , kiedy to powstanie sześć stacji.

Budowa metra w Warszawie – od pomysłu do końca realizacji – trwa ponad 100 lat.

Pochłania ogromne koszty. Czy jest zatem potrzebna?

Bardzo. Metro w porównaniu z innymi środkami komunikacji, gwarantuje szybszy transport znacznie większej liczby osób. Jest przyjazne dla środowiska. Powstanie metra umożliwia rozwój całych dzielnic, co obserwujemy na przykładzie chociażby Woli.

Stacje metra na świecie to często dzieła sztuki, miejsca przyciągające miliony zwiedzających.

Do miast posiadających najpiękniejsze stacje metra należą: Moskwa, Sztokholm, Lizbona, Madryt, Paryż, Neapol, Monachium, a także Warszawa.

Zapraszamy na wycieczki po Warszawie dawnej i współczesnej. https://wirtur.pl/category/warszawa/

Źródło –

  1. Jastrzębski – „STO lat Warszawskiego metra. Od pomysłu do realizacji”, Skarpa Warszawska, Warszawa 2019, https://www.metro.waw.pl/

Autor: Aneta